Gratis videotraining: Stap uit de piekerfabriek

Zit jezelf niet langer in de weg en ga doen wat je droomt!

ACT

ACT helpt je om vol in het leven te gaan staan, het leven een beetje lichter te leven en de dingen die je belangrijk vindt ook echt te doen, vol overgave!

Mijn aanpak is gebaseerd op de Acceptance and Commitment Therapy ( ACT). ACT is een op mindfulness gebaseerde aanpak gericht op gedragsverandering. In Amerika wordt ACT breed toegepast, in Nederland is ACT in opkomst. ACT voegt iets heel belangrijks toe aan mindfulness en dat is toegewijde actie. ACT heeft een stevige wetenschappelijke basis. In de Verenigde Staten heeft de theorie het predikaat ‘Evidence based’ gekregen. Dat betekent dat uit onderzoek en praktijk blijkt dat de aanpak effectief is.

​De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.​ Accepteer wat er buiten je macht ligt en verbind je ertoe te doen wat je leven verrijkt.

​ACT heeft een nieuwe en verrassende aanpak in het omgaan met geluk en tevredenheid in het leven. In plaats van nieuwe technieken aan te leren om gelukkig te worden, leer je door middel van ACT minder te vechten tegen je gevoelens en gedachten, vermijdingsgedrag te ondermijnen, meer contact te krijgen met het hier en nu en, zeer belangrijk, met je waarden. Een belangrijk element is mindfulness.

Je leert je te richten op zaken die je op directe wijze kan beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals je emoties en gedachten.

Doel is het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit. Hoe flexibeler je bent, hoe makkelijker je om kan gaan met de vervelende ervaringen die je op je pad tegenkomt en hoe beter je in staat bent je leven in te vullen op basis van de dingen die waardevol zijn voor jou.


film & audio over ACT

Menu Title