Gratis videotraining: Stap uit de piekerfabriek

Zit jezelf niet langer in de weg en ga doen wat je droomt!

de verkeerde kant op fantaseren..?

25 september 2014 • Overig
“Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.” Een vriendin attendeerde me laatst op deze uitspraak. Hij is waar, hè. Herken je dat? Een beetje piekeren is helemaal niet erg. Niets menselijkers dan dat. Maar als je een groot deel van de dag piekert, als het je ervan weerhoudt dingen te doen die je eigenlijk heel graag wil doen, tja, dan wordt het een probleem. Dan zorgt piekeren ervoor dat je stilstaat. Dat je kostbare tijd verdoet. Veel mensen die piekeren hebben echt wel door dat het hen niet verder helpt.

Waarom is het dan zo moeilijk om ermee te stoppen? Dat komt omdat je verstand je in de maling neemt. En dat is niet alleen bij jou zo. Zo werkt het bij alle mensen. Dus wees niet boos op jezelf. Je bent net als vele anderen. Het helpt om te weten hoe je verstand dat doet, je in de maling nemen. Want op die manier heb je het in ieder geval door. Je verstand doet dat op veel manieren. In deze mail leg ik er één uit.

manieren waarop je verstand je in de maling neemt (deel 1)

Soms heb je zo’n situatie waar je tegenop ziet. Een een sollicitatiegesprek. Een feestje waar je niemand kent. De situatie roept spanning op en misschien ook angst. Wat willen ze van me horen? Wat gaan ze vragen? Straks krijg ik een blackout! Hoe knoop ik een leuk gesprek aan?  Wat als ik geen aansluiting heb?
Natuurlijk: een sollicitatiegesprek bereid je goed voor. Je bedenkt welke vragen er  kunnen komen.  Je oefent misschien van tevoren. Maar je kunt natuurlijk niet op alles voorbereid zijn. En dat is wat je verstand je wil laten geloven als het in de piekerstand staat: “Als ik nu maar lang genoeg nadenk over wat er allemaal kan gebeuren, dan kan ik voorkomen dat het fout gaat. ” Helaas werkt het vaak juist omgekeerd. Door je te richten op wat er mis kan gaan, zie je niet meer wat er wel goed gaat. Door een ongemakkelijk gevoel weg te drukken, mis je ook fijne gevoelens. Door je angst weg te duwen ben je er juist mee bezig.

bal onder water

Vergelijk het wegduwen van je angst eens met een bal je onder probeert water te duwen. Dat lukt best even, maar het kost kracht om dat te doen. Het is dus de vraag hoe lang je dat volhoudt. Je hebt er je beide handen voor nodig. Dus in de tussentijd kan je niets anders doen. En als je dan even niet oplet, schiet ie als een ongeleid projectiel de lucht in. Zo werkt het ook met ongemakkelijke gevoelens en gedachten. Hoe vind je deze vergelijking?

Belangrijk is dit: terwijl je bezig bent met wat er mis kan gaan, vergeet je waarom je het graag wil doen. Omdat jouw kennis en ervaring past bij dat bedrijf en je die baan graag wilt. Omdat de vriendin, die het feestje geeft, je dierbaar is.

omarm je ongemak

In plaats van angst en het ongemakkelijke gevoel weg te duwen, kan je ook iets anders doen. Accepteren dat iets nu eenmaal spannend is, met je volle aandacht. En het dan toch doen, wetende dat er van alles kan gebeuren waar je geen invloed op hebt. Mag je bang zijn van jezelf?

“Dat klinkt makkelijker dan het is!”, hoor ik je zeggen. Klopt. Het is inderdaad iets dat lastig is en tegen onze natuur in gaat. Accepteren is veel meer dan iets lijdzaam ondergaan. Het gaat erom dat je ook gevoelens en gedachten die niet fijn zijn aandacht schenkt, in plaats van ze weg te duwen. Dat scheelt je in ieder geval  de vermoeiende strijd van het wegduwen. Makkelijk is het allerminst. Je kunt het wél leren. Door ongemakkelijke gevoelens uit te nodigen. Vooral in situaties waarin iets dat belangrijk voor je is, tevens een ongemakkelijk gevoel oplevert. Want daar heb je veel te winnen: die dingen doen in het leven die voor jou belangrijk zijn.

tot slot

Sta eens stil bij het volgende: “als je het niet belangrijk zou vinden, zou het ook niet spannend zijn.” Laat die zin eens op je inwerken.
Wat leren je angsten jou over wat jij werkelijk belangrijk vindt? Sta jezelf eens toe om die kant op te fantaseren!

Deze maand maken vijf mensen kans op een gratis coachsessie. Geef je nu meteen op als je daarvoor in aanmerking wilt komen door te mailen:  stephanievanworkum@gmail.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Menu Title