Gratis videotraining: Stap uit de piekerfabriek

Zit jezelf niet langer in de weg en ga doen wat je droomt!

de gouden tip voor als je wakker ligt

4 mei 2017 • podcast

Zojuist ben ik geïnterviewd voor het tijdschrift Flair. Voor een artikel over zelfcompassie. Over wat zelfcompassie je brengt, over wat het is. Waarom het toch zo lastig is om vriendelijk te zijn voor jezelf. Ik geniet er zo van om daar over te praten. En het verzoek kwam ‘toevallig’ op een bijzonder moment. Ik zet nu de laatste puntjes op de i voor een nieuw online programma over.. zelfcompassie. Tijdens dat interview stroomde het met de prachtige voorbeelden van hoe zelfcompassie je kan helpen. En ik bedacht ineens: dat wil ik natuurlijk ook met jou delen! Om te beginnen een gouden tip voor als je ’s nachts wakker ligt.

Af en toe heb ik zo’n periode dat ik licht slaap. Dan word ik om 3 uur ’s nachts wakker.
Vroeger kwam er dan een heel circus op gang. Mijn verstand ging enorm tekeer over wat dit allemaal voor problemen zou gaan geven de volgende dag.

“Dan ben ik moe en dan kan ik mijn werk niet goed doen. Als ik moe ben, ben ik vatbaarder voor virussen en straks word ik ziek, zal je zien. Net nu we volgende week op vakantie gaan. Heb ik eigenlijk wel gereageerd op dat mailtje? O nee, niet aan denken.
Ik moet slapen. Waarom slaap ik nou niet? Ik probeer te ontspannen, dan slaap ik vast snel!”

En zo ging dat nog even door. Je kunt dit best een ‘gevecht’ noemen. Met mezelf? Met mijn slaap? In ieder geval iets dat zich helemaal in mij afspeelt. De avond erna begon het opnieuw: straks word ik weer op 3 uur wakker. En ja. Dat gebeurde dan dus ook.

Veel  mensen herkennen dit. Jij misschien ook wel. Je doet je best om iets voor elkaar te krijgen dat juist van je vraagt om los te laten. Slapen is niet iets dat je actief kan doén. Niet iets dat je van je checklist kan strepen. Sterker nog. Wanneer je dat probeert pakt het averechts uit. Je wordt JUIST wakker. Je wordt juist alerter. Een deel in je brein dat ‘niet slapen’ ziet als gevaar wordt actief. En wil het oplossen. Je lichaam wordt daardoor juist actief. Klaar om te vechten of vluchten. Er komt adrenaline vrij. Je gaat nog meer piekeren.

En dan ben je dus nog verder van huis.

Tegenwoordig lig ik nog steeds wel eens wakker. Ik heb alleen geleerd om er anders mee om te gaan. Waardoor ik niet in die neerwaartse spiraal terecht kom.

Wat helpt op zo’n moment? Ik heb een gouden tip voor je. Het komt erop neer dat je jezelf toestaat om wakker te zijn. Simple as that :-). Makkelijk gezegd hè. Daarom heb ik er een podcast over gemaakt waarin ik er meer over vertel. Ik had weer eens zin om er eentje op te nemen. Je kunt mijn podcast met de gouden tip voor als je wakker ligt hier beluisteren.

En: op 9 juni start ik met een prachtig programma over zelfcompassie: 28 dagen compassie. In 28 dagen leer je om vriendelijker en zachter te worden naar jezelf.  Lees er hier meer over!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Menu Title