Gratis videotraining: Stap uit de piekerfabriek

Zit jezelf niet langer in de weg en ga doen wat je droomt!

ik wil NU slapen!!!!

25 augustus 2014 • Overig

Laatst had ik zo’n nacht zoals ik af en toe heb. Ik val als een blok in slaap en om half vier word ik wakker. Ineens schiet me te binnen dat ik volgende week, wanneer ik die afspraak heb gepland, helemaal niet kan omdat mijn dochter dan vrij heeft van school. Meteen er achteraan denk ik aan een cadeautje dat ik nog moet kopen. En ineens ben ik klaarwakker. Mijn hoofd is op vol vermogen de drukke week aan het doornemen en ik krijg het steeds warmer. Er schiet me nóg een dubbele afspraak te binnen. NEE!! Ik wil slapen. NU.

Is je dat ooit gelukt? In slaap vallen omdat je dat per se wilt. Vanwege die drukke dag morgen waarop je scherp moet zijn. En waardoor je die paar uur slaap écht niet kan missen. Terwijl je hoofd als een razende tekeer gaat over wat je allemaal nog moet doen. Waarschijnlijk niet en dat is niet zo vreemd.

vechten en vluchten

Wat mij gebeurde toen ik wakker werd is een reactie die al zo oud is als de mens. Even een paar duizend jaar terug in de tijd. We woonden nog in holen en de wereld was vol fysieke gevaren: wilde dieren, ruige natuur. De mens zag er misschien wel ruiger uit dan nu, maar was in die omgeving natuurlijk erg kwetsbaar. Daarom ontwikkelde zich een beschermingsmechanisme dat ons moest redden in geval van nood.

Wanneer er levensgevaar dreigde (Help! Een mammoet!), dan zorgde dat mechanisme ervoor dat we óf heel hard wegrenden óf onszelf verdedigden (door die mammoet met een speer te lijf gaan). Het mechanisme bestaat uit een reeks van lichamelijke reacties bij gevaar: bloeddruk en hartslag gaan omhoog, je gaat sneller ademhalen, pupillen vernauwen voor een optimale focus en alle spieren spannen zich aan. Actie!

niet zo handig

In al die duizenden jaren is er niets veranderd. Je lichaam reageert nog steeds op dezelfde manier op gevaar. Soms heel nuttig, maar vaak onnodig. De meeste ‘gevaren’ bestaan namelijk alleen maar in je hoofd. Denk aan die dubbele afspraak, dat vergeten cadeautje en de slaap die je niet kunt vatten. Het zijn ‘gevaren’ tussen aanhalingstekens, want ze zijn allesbehalve levensbedreigend. Je lichaam doet echter alsof er reëel gevaar is.

En dat zorgt er dus voor dat ik klaarwakker ben. Klaar om te vluchten voor het naderend onheil. Best onhandig, want het helpt me middenin de nacht helemaal niet. Ik kan geen mensen bellen, afspraken verzetten of naar een winkel. Daarvoor moet het toch eerst dag worden.
Ja, leuk. Hoor ik je denken. Wat heb ik daaraan? Wat kan ik dan wel doen als ik ’s nachts wakker lig?

3 tips voor piekeraars

  1. Merk op wat er gebeurt. Dat helpt om te leren stoppen met steeds maar die maalstroom in je hoofd te voeden. Steeds als je weer in die gedachten gezogen wordt, kan je een stapje terug doen en opmerken: “Hé, ik ga weer piekeren”. Iedere keer dat je dat doet, stap je uit die maalstroom.

  2. Wees zacht voor jezelf. Nu je weet dat je hoofd dat piekeren automatisch doet, kan je misschien ook wat milder zijn voor je eigen worsteling met die gedachten. Spreek jezelf liefdevol toe zonder te bagatelliseren waarover je maalt.

  3. En: je weet nu hoe het werkt. Dat je hoofd iets doet dat het lang geleden geleerd heeft. Alleen al het besef dat het vanzelf gebeurt en dat het iets natuurlijks is, haalt de angel eruit.

Wat houdt jou ’s nachts wakker? Ik ben geïnteresseerd in jouw ervaringen en vragen!

Wil je meer tips? Mail of bel me dan voor een gratis sessie


Een reactie op “ik wil NU slapen!!!!

  1. Anouk Wijnhoven schreef:

    Hallo,
    Ik kan niet slapen, eerst piekerde ik wel maar nu niet meer omdat ik nu ademhalingsoefeningen doe en schaapjes tellen. Dit werkt (nog) niet. Wat kan nog meer doen voor een goede nachtrust?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Menu Title